Egyszerű Montessori tippek otthonra
Nem arról lesz szó, hogy hogyan kell egy komplett Montessori osztálytermet kialakítani, hanem hogy hogyan lehet a Maria Montessori által megfogalmazott alapelveket kicsit jobban belopni a mindennapokba.
1. Szabadulj meg a felesleges holmiktól!
A kevesebb = több szabály nagyon igaz a gyerekekre, ha játékokról van szó. A nagy kavalkádban sokszor maguktól már észre sem veszik azokat a játékokat, amikkel igazán szeretnének játszani, ráadásul ugrálnak játéktól játékig, ami kissé szétszórttá is teszi őket. Márpedig a Montessori rendszer szerint a nevelők dolga, hogy olyan környezetet teremtsenek, amikben a gyerek ki tudja bontakoztatni a képességeit. Ez nem egy játékokkal telepakolt szoba, ahol nem talál meg egy idő után semmit…
A “dobáljunk ki minden felesleges dolgot” divat jelenleg egyébként nagyon terjed a felnőttek körében is, nem véletlenül. Rendezett körülmények között mindenki jobban érzi magát, illetve -rengeteg elismert pszichológus szerint – a túl sok holmi akár idegességhez, szorongáshoz is vezethet. Nagyon nehéz a tárgyainktól való megválás, főleg, ha nélkülözésben nőtt fel az ember, de olyan fellélegzés mikor rend van körülöttünk és nem öntenek el minket a lakás minden pontján a felesleges kacatok.
Hogyan csináljuk?
Nekem a kedvenc módszerem, hogy a bútorok kivételével mindent kipakolok a lakásnak abból a részéből, ahol szeretném, ha kevesebb cucc lenne, alaposan kitakarítom és olyan dolgokat teszek csak vissza, amit tényleg meg szeretnék tartani. A többi dolog (ha olyan állapotban van), akkor megy eladásra, jótékonyságra, ajándékba vagy örökli egy rokon kisgyerek/felnőtt. Ha már vállalhatatlan, akkor sajnos megy a kukába.
Az, hogy melyik játékokat hagyd meg a gyereknek, arra Kim John Payne Egyszerűbb gyermekkor című könyvében is sok hasznos tanácsot találhattok. Például a törött vagy minden évben csak egyszer előkerülő, illetve a nem változatosan, hanem csak egy dologra használható játékokat ő azonnal kidobatná minden szülővel. Én is.
Nagyon fontos, hogy olyat, amihez a gyerek ragaszkodik, ne dobjatok ki, még akkor sem ha szakadt, törött. A legjobb, ha a játékok szortírozása nem a gyerekkel együtt történik (mert ők legszívesebben mindent megtartanának), de azok a játékok tabunak számítanak, amiről tudjátok, hogy fontos a kisgyereketeknek.
2. Önállóságra nevelés
Maria Montessori azt vallotta, hogy minél korábban el kell kezdeni a gyerekek önállóságra nevelését. Ha megnéztek egy videót egy valódi Montessori osztály működéséről, ott láthatjátok, hogy minden eszköz elérhető a gyerekeknek, illetve a gyerekek mindenben segítenek. Van kicsi seprű, amivel tudnak a takarítani, ha például sarat hoztak be az udvarról. Segítenek asztalt teríteni és NEM(!) műanyag tányérokkal. A nagyobbacskák már kiviszik az asztalokhoz a vizet a nagy, nehéz kancsóban.
Nekem például nagy szívfájdalmam, hogy nincs olyan fogasunk, ahová a kisfiam önállóan fel tudná tenni a kabátját, mikor hazaérkezünk, de azt már megtanulta, hogy a cipőjét hová rakja.
De például fontos, hogy a mosdónál és a mosogatónál is van felépő, ahonnan már eléri a csapot. (Erre figyeljetek, hogy nehogy a tűzhely elérésére használják. Legalábbis semmiképpen ne egyedül. Ennyire nem kell önállónak lenni.:))
Ami még nagyon fontos, hogy a gyerekekben megvan az alapvető vágy hogy segítsenek, csak sok esetben ezt éppen mi, felnőttek öljük ki belőlük azzal, hogy idegesen kizavarjuk a konyhából, mikor a sütemény tésztáját gyúrjuk, mert már így sem készülünk el, mire a vendégek megjönnek. Amikor csak lehet, akkor hagyjuk nekik, hogy segítsenek vagy adjunk nekik hasonló feladatokat, mint amiben segíteni szerettek volna. Nagyon idegesítő tud lenni néha, hogy 5X annyi idő alatt készülünk el, vagy hogy a teljes lisztes tál a földön landol (nálunk éppen múlt héten), de megéri foglalkozni velük.
3. Mutass példát
A gyerekek nagyon sokszor a szüleik példáját követik. Ha te nem tartasz magad körül rendet, akkor valószínűleg ő is kevésbé lesz rá hajlandó. Ha a szülei nem köszönnek meg neki dolgokat, vagy nem mondják neki, hogy “szívesen!”, akkor a gyerek sem lesz udvarias. Miért is lenne? A legtöbb dolgot a szüleitől tanulja meg és egy idő után tükröt mutat. Ez semmiféleképpen sem azt jelenti, hogy viselkedj teljesen másképpen, mint amilyen vagy. Vekerdy Tamás is azt mondja, hogy kongruensnek kell lenned önmagaddal, hitelesnek kell maradnod ez pedig csak úgy lehetséges, ha önmagad adod. De abból add a lehető legjobb fajtát!
4. Környezettudatosság
A Montessori nevelés egyik alapköve a természeti nevelés is, hogy megmutasd neki, hogy milyen a minket körülvevő világ, a természet szeretetére nevelés. Ez nagyon egyszerűen alakul ki, ha sokat kirándultok, sétátok, rohangáltok a szabadban, nézegetitek a bogarakat, virágokat, esőfelhőket, esetleg ugráltok a tócsákban. De van még egy dolog, amire érdemes megtanítani a gyerekeket: a bolygónk védelmére. Meg lehet mutogatni nekik már kicsi korban, hogy milyen az a szelektív hulladékgyűjtés, hogy nem pazaroljuk a vizet, mert abból csak limitált mennyiség van, nem dobálunk el szemetet az utcán, illetve, hogy nem halmozunk fel játékokat csak azért, hogy 1 hét múlva a kukában végezzék.
Több tudós egybehangzó véleménye szerint nagyon jó úton haladunk a Föld elpusztítása felé. Segítsünk a gyerekeinknek, hogy minél később (esetleg soha) ne következzen be az ökológiai katasztrófa.
Forrás: http://gyerkoc.com/montessori-tippek/#more-1020