Mit játsszunk utazás közben?
Minden szülőben ott van a félsz a nagyobb telelések-nyaralások alkalmával, hogy hogyan fogja bírni a gyermek az utazást.
1. Hagyd nézelődni is!
Én mindenben próbálok affelé menni, hogy a gyereknek az a legjobb, ha önállóan meg tudja oldani a problémáit, abból tanul a legtöbbet. Ez így van az utazás közben is. Ha nem szükséges – mert elvan egyedül is, néz kifelé az ablakon, vagy kitalál valami játékot – akkor nem vetem be magam. Ilyenkor hagyom, hogy kreatívan feltalálja magát. Amikor pedig jelzi, hogy már szüksége lenne kis társaságra, akkor jöhet a közös játék, meseolvasás, bármi, amihez éppen kedve/kedvünk van. Én a mai napig nagyon csodálkozom, hogy az én – egyébként sajtkukac – gyerekem hogyan tud olyan sokáig csendben, nyugton ülni a fenekén. De tud!
Ha soha nem hagytatok neki időt, hogy “unatkozzon”, akkor erre elég nehéz átállni, mert nem ehhez van hozzászokva és nem biztos, hogy megérti, hogy ha eddig szórakoztattad, akkor most miért hagyod magára. Fokozatosan ezt a helyzetet is lehet javítani, de elég nehéz lesz, jó sok türelem kell hozzá. Az a jó, ha pici korától próbálod figyelni, hogy mikor vannak olyan időszakok, hogy egyedül is elvan a kisszékében, mikor hagyhatod egyedül játszani és mikor van itt az ideje, hogy közösen játsszatok. Mikor nem feltétlenül igényli a szülőt, akkor hagyni kell, hogy önállósodjon és hogy megtanulja, hogy hogyan tudja feltalálni magát. Egyes kutatások szerint ez még a kreatívitást is fejleszti.
Pikler Emmi is azt vallotta, hogy a figyeljük a gyerekeket és a lehető legkevesebbet avatkozzunk be. Ez összecseng persze a Montessorival is. Nem azt jelenti, hogy ha kéri a gyerek, hogy mellette legyünk, akkor visszautasítjuk, hanem hogy például amikor a hátán fekszik egy baba és gügyög magának, akkor nem megyek oda rázogatni a csörgőt neki, hanem hagyom hogy játsszon egyedül.
De ha nem akar már nézelődni, akkor miket lehet csinálni?
2. Mesélés, meseolvasás
A kutatók ódákat zengenek arról (teljesen jogosan), hogy a megfelelő mesék mennyire szuper hatással vannak a gyerekek agyának és személyiségének fejlődésére. Mesehallgatás közben használnia kell a képzelőerejét, jól át kell mozgatnia a kis agytekervényeit, ugyanis egy egész kis filmet tud ekkor gyártani a hallottakból. Úgy képzeli el a hősöket, helyeket, ahogyan ő akarja, ezen kívül megtanulja, hogy a problémáknak vannak megoldásai, hogy a gonosz a végén megfizet mindenért és még sorolhatnám a sok jó dolgot… (Akit bővebben érdekel ez a témakör, annak szívből ajánlom Kádár Annamária Mesepszichológia című könyvét.) Ezt szerintem nem lehet helyettesíteni a hordozható DVD lejátszókkal vagy tabletekkel, amiken mesét tud nézni, hiszen ott készen kap mindent. Nem találhatja ki önmaga, hogy milyenek legyenek a szereplők és a helyszínek, ezen kívül túlstimulálhatja az agyát a túl sok inger. Ha lehet, akkor én ezt inkább kerülném, bár tudom, hogy vannak olyan helyzetek, amikor már fáradt a szülő és a további frusztráció elkerülése miatt be lehet vetni…
Amit mi szoktunk csinálni, ha még mindig mesét szeretne, de nekem már nincs több türelmem a 100. Bogyó és Babóca felolvasása után:
3. Hangoskönyv
Bár az élőben elmondott mese a legjobb (a beszédfejlődésre is ez hat legjobban), de szerintem jó, hogy elérhető sok mese már hangoskönyv változatban is. Így a mesehallgatás sok jó tulajdonsága megmarad és ebből is szippantanak be ezt-azt azért a gyerekek. Az én kisfiam 2,5 éves korában kezdte a Bogyó és Babóca egyik részét szó szerint elmesélni nekünk, miután hallotta a kocsiban a hangoskönyv változatot. Ez számomra döbbenetes volt, mert én még a történet egyes részleteire sem emlékeztem pontosan.
Ha viszont nem a mese a menő:
4. Éneklés
A gyerekek korai zenei fejlesztése szerintem ott kezdődik, hogy énekel a család. Ennek is van sok szuper hatása (matematikai készség, nagyobb valószínűséggel alakul ki abszolút hallás), de ami a legjobb, hogy nagyon szórakoztató tud lenni, még azoknak is, akiknek egyébként nincs olyan jó hangjuk.
A repertoár kiválasztásához kis segítség:
Gyerekdalok 1
Gyerekdalok 2
5. Kicsi Montessori táskácskák
Nem tudom, hogy mi lehetne az angolul annyira jól eltalált busy-bag legmegfelelőbb fordítása. Talán foglalkoztató csomag? Az annyira nem aranyos. Mindenesetre a Pinteresten találtam rettenetesen sok ötletet ahhoz, hogy hogyan lehet Montessori-módra lefoglalni a gyereket órákra utazás vagy várakozás közben is.
Lehet például ilyen aranyos állatokat gyártani papírból és csipeszből:
Ha több állatot összekeversz, akkor a válogatás még izgalmasabbá teszi a játékot.
Vagy ilyen kis dobozkát lehet mágneses betűkkel összeállítani azoknak a gyerekeknek, akik írni-olvasni tanulnak:
Szerintem ezzel végtelen órákat el tudnak lenni.
Vagy a finommotorikához még fűzést:
Papírból s csipeszekből pedig nagyon sokféle számolós játékot lehet gyártani. Például ilyet:
Mindenkinek nagyon ajánlom, hogy a Pinteresten keressen rá a Montessori, vagy Montessori busy-bags, vagy Montessori fine motor kifejezésekre. Az ötletek kiapadhatatlan tárháza!
6. Bábozás
Nálunk most nagyon menő a bábozás. Általában kitalálunk történeteket és azt játsszuk el, de megesik, hogy már ismert mesét. Ha kevés a hely a bőröndben, akkor lehet ujj bábokat is vinni. Picikék és lehet nagyon aranyosakat kapni.
7. Játékok, amikhez nem kell semmilyen segédlet
Útközben az a legkényelmesebb, ha nem kell semmit elővennünk, semmire vigyázni, hogy le ne essen. Ekkor jók a lenti játékok. Most ezeket nem részletezném, mert a legtöbbetek szerintem ismeri. Inkább csak amiatt jegyzem meg itt őket, hogy eszetekbe jusson, hogy ilyen is van. (Magamból indulok ki… :))
– Barkochba
– Fekete-fehér/Igen-nem
– Tabu
– Kő-Papír-Olló
– Számolós játék (autó, kutya, bicikli, bármi)
– Szólánc
8. Krokodil megeszi az embereket
Bocsánat, de ezt nem hagyhattam ki. Tényleg elnézést. A legeslegelső kommentelő, aki a Facebook kérdésemre reagált, az alábbi videót küldte nekem:
Én annyira nevettem, ahogy a komoly üzletemberek is fél szemüket befogva hunyorogtak és nézték, hogy elkapja-e a krokodil (vagy nem tudom mi ez) a járókelőket. Szerintem megér egy próbát. Krokodilrajz plusz kétoldalú ragasztó és kész. Én ki fogom próbálni.
Vannak, amit mi kocsiban nem játszunk, de várakozáshoz nagyon szuperek:
12. Ország-Város, Torpedó, Ötöd-ölő, színezés, rajzolás
Az olyan játékokkal kocsiban óvatosan bánjatok szerintem, amihez ceruza vagy toll kell. Lehet, hogy én vagyok túl parás, de általában azt veszem figyelembe, hogy ha véletlenül balesetet szenvednénk, akkor a tárgy, ami a kezében van, okozhat-e további sérüléseket. Volt olyan, hogy a fiam valahonnan egy furulyát varázsolt elő és azzal szeretett volna játszani. Én ezt nem engedem kocsiban. Mondjuk a furulyát váróteremben sem, más okokból.
Szóval a rajzolós, írogatós játékokat mi inkább azokra az időszakokra időzítjük, amikor valahol várakoznunk kell. Egyébként nagyon szuperül el lehet ütni velük sok időt és tényleg nagyon jók!!!!
A képek forrásai:
http://iheartcraftythings.com/
http://www.powerfulmothering.com/10-easy-busy-bags/
http://www.andnextcomesl.com/2015/09/fine-motor-animal-busy-bag.html
Forrás: http://gyerkoc.com/jatekok-autoban-utazashoz/